Stelletje ongeregeld

Stelletje ongeregeld

 

1: Zakelijke gegevens

 

Onderdeel A:

 

A: De titel van het boek is Stelletje ongeregeld.

B: De auteur is Tom Bezemer.

C: Uitgegeven met een licentie van Uitgeverij Leopold, Amsterdam.

 

Het jaar van uitgave is 2002 en het boek heeft 110 bladzijden.

 

2: Samenvatting van het boek

 

Het boek gaat over de leerlingen van klas2 Aop school.

Ze krijgen een nieuwe geschiedenisdocent omdat ze mevrouw De Wit met zijn allen hebben weggepest.

Op een dag komt er een man het schoolplein op rijden met een echte Harley Davidson, iedereen kijkt op en  ze hebben meteen interesse in hem.

Hij blijkt de nieuwe geschiedenis leraar te zijn.

Hij stelt zich voor als volgt: ik ben Mr Harley.

Iedereen vindt het een fantastische leraar, ook Daphne ;zij is meteen een beetje verliefd op Harley.

Wouter vindt dat niet zo leuk, want hij is verliefd op Daphne.

Daphne en de anderen van de klas willen meer van hem te weten komen.

Ze bedenken een plan,dit is als volgt. Ze willen Mr Harley elke dag een stukje verder achtervolgen.

Ze kwamen steeds verder, maar het duurde wel heel erg lang.Want

Mr Harley woonde behoorlijk ver weg.

Toen ze op een dag het huis toch gevonden hadden bleven ze vanaf toen het huis in de gaten houden.

Op een keer kwam er een blonde vrouw naar buiten.

Daphne herkende hem wel, maar ze schrok ook.

Het was Mr.Harley als vrouw verkleed! Hij is dus een travestiet.

Als Wouter de volgende dag op school zegt dat hij niet van homo’s en prostituees houdt. En Mr.Harley vraagt waarom hij dat vindt; zegt hij dat ze vies zijn.

Niet zoveel dagen daarna komt de directeur de klas binnen met het afschuwelijke nieuwtje dat Mr Harley is verongelukt net zijn motor.

Wouter voelt zich heel erg schuldig en gaat vaak langs bij het graf.

 

Pimmetje is een dik jongentje en hij wordt vaak gepest in de klas.

Hij is jarig geweest en zijn moeder vindt dat hij alle kinderen uit de klas  moet uitnodigen voor een feestje bij hem thuis.

Hij doet het wel,maar met tegenzin.

Alleen Agnes een meisje die ook vaak gepest wordt, komt die avond.

Agnes vindt het raar dat niemand gekomen is. En Pimmetje is erg verdrietig.

Maar Agnes en Pimmetje worden verliefd op elkaar en dansen met elkaar op het feest.

De volgende dag in de klas vertelt Daphne dat ze het huiswerk niet af heeft; omdat ze gisteravond een feest heeft gehad bij Pimmetje.

Als de leraar het aan Pimmetje vraagt weet hij niet wat hij moet doen maar hij zegt toch dat het waar is.

Die avond komen toch nog alle klasgenoten van Pim op het feest, hij vindt het alleen raar dat Agnes er nu niet is. Hij belt haar op.

Maar ze wil niet komen..

 

Victor ook een leerling uit de klas, haalt de laatste tijd niet zulke goede cijfers. Hij heeft een 5 voor Engels.

Victor heeft een weddenschap met zijn opa als hij een voldoende haalde dan krijgt hij 250 euro van hem.

De leraar van Engels noemen ze Big Ben, hij wil het cijfer echt niet veranderen voor hem.

Iedere keer als de school uit is; is Victor telkens zijn fiets kwijt de conciërge vertelt hem dat hij eens bij dependance moest gaan kijken.

Daar is zijn fiets;die neemt hij mee met het reservesleuteltje.

Maar de volgende dag is zijn fiets al weer weg.

Hij besluit maar een uurtje te gaan spijbelen om te kijken wie toch steeds zijn fiets mee neemt.

Even later kwam Big Ben eraan gefietst, op Victor’s fiets.

Big Ben wist niet dat het Victor’s fiets was een bood zijn excuus aan.

Hij vroeg hoe hij het goed zou kunnen maken en dat weet Victor natuurlijk wel.

Hij zegt:Mijn cijfer meteen mijn cijfer veranderen van een5 ineen 6.

En dat belooft hij dan ook te doen.

Ook doet hij een goed woordje voor Victor bij de directeur van dat gespijbelde uurtje.

 

Natascha doet mee aan een goed doel dat de school heeft georganiseerd.

Het heet zip your lip, je mag dan 24 uur niet eten.

En als het je lukt mag je meedoen aan een talentenjacht.

Natascha wil dat heel graag omdat ze een lied wil zingen voor Stefan.

Zij is verliefd op Stefan.

Maar die nacht krijgt Natascha super veel honger en neemt ze toch een bounty.

Daphne wil haar de volgende dag verraden.

Maar Stefan neemt het juist op voor Natascha, zo worden Stefan en Natascha verliefd op elkaar.

 

Daphne is de grote pestkop van de klas ze pest vooral Agnes het stuudje van de klas, haar vriendje Pimmetje neemt het voor Agnes op, en scheld Daphne uit.

Daphne wil wraak nemen zij belt Agnes op met de hoop dat ze haar vader aan de lijn krijgt.

Dat krijgt ze ook ze doet één of ander geil stemmetje, maar de vader van Agnes trapt daar niet in en herkent de stem meteen.

De volgende dag ging haar vader naar de directeur.

Daphne moest direct bij de directeur komen en verteldmaar dat  het een grap was, maar ze werd  toch twee dagen geschorst.

De ouders van Agnes wilden dat ze naar een andere school ging met de hoop dat ze dan niet meer zo gepest werd.

Een paar dagen later zit Agnes bij Daphne en haar vriendinnen in de trein.

Eerst doet ze heel erg aardig tegen Agnes.

Maar dan trekt ze ineens aan de noodrem en ze zegt dat het meisje die net weg rende het heeft gedaan.

Agnes dus.. ze rende weg omdat ze wel wist wat de bedoeling van Daphne was.

Maar een mevrouw in de trein heeft alles gezien en verteld dat Daphne het heeft gedaan.

Daphne heeft spijt van wat ze heeft gedaan omdat Agnes haar nooit iets heeft aangedaan.

 

Carlijn snapt helemaal niks van wiskunde er zit nog een marokaans meisje in hun klas; ze heet Rachida, en zij is erg goed in wiskunde.

Carlijn vraagt of Rachida haar een keer wil helpen.

Natuurlijk wil ze dat ze gingen samen naar Rachida’s huis.

Carlijn vond de sfeer bij Rachida thuis wel een beetje raar.

De volgende dag op school krijgen ze een vervelende mededeling.

De vader van Rachida is neergestoken toen hij 2 vechtende mannen uit elkaar wilde halen.

Eén van die mannen had een mes bij zich.

In de krant lijkt het er meer op dat het de schuld is van de vader van Rachida.

De hele klas is daar boos op en ze organiseren een stille tocht voor hem.

De stille tocht gaat door de straat waar het gebeurt is; het Narcisplein.

Onderweg sluiten veel mensen zich aan bij de tocht en aan het eind van de stille tocht komen ze uit bij het huis van Rachida.

 

Tien jaar later komen Daphne en Agnes elkaar tegen in een postkantoor.

Daphne herkent Agnes meteen, en kijkt wel erg op tegen Agnes.

Agnes heeft 2 kinderen bij zich en lijkt erg gelukkig te zijn.

Er probeert iemand voor te kruipen bij Agnes en Daphne besluit daar iets van te zeggen.

Agnes zegt tegen Daphne; wacht is u lijkt op iemand vroeger uit mijn klas.

Maar dat kan helemaal niet. Zij was een kreng en u bent zo aardig.Dat was de wraak van Agnes na jaren, en Daphne schaamt zich kapot.

 

 

3: Over de auteur

 

Tom Bezemer is de auteur van stelletje ongeregeld.

Hij werd geboren in1938 inSchiedam.

Hij was eerst docent en brugklascoördinator in het voortgezet onderwijs.

Toen besteedde hij in de les al veel tijd aan verhalen en gedichten die hij had geschreven.

Zijn werk op de middelbare school is een grote inspiratiebron voor de verhalen en gedichten geweest.

Stelletje ongeregeld is het eerste boek in zijn serie over een aantal leerlingen in het voortgezet onderwijs.

Later kwamen er nog meer boeken.

Hij schrijft ook het meest over trieste en spannende momenten in het dagelijks leven op een middelbare school.

 

 

4: Over het boek

 

A: De voorkant van het boek zijn 4 foto’s van een deel van een hoofd van een persoon.

Het zijn leerlingen uit die klas want het boek gaat over veel verschillende personen.

B: Het boek is opgedragen aan Janny, Jan Pieter, Margreeth en Bert, Tom en Leontien, Rianne, Yasmine.

Dit staat voorin het boek maar verder is er niks over te vinden wie dit zijn.

C: Het verhaal speelt zich meestal af in het lokaal van de leerlingen van klas2 A.

Maar ook op de weg van de school naar het huis van  Mr.Harley,  zijn ze op zoek naar het huis van Mr. Harley. Dat doen ze in stappen en steeds weer iemand anders.

Het huis van Pimmetje waar het feest zich afspeelt, de eerste avond komt alleen Agnes en de tweede avond komt iedereen behalve Agnes.

D: Het perspectief is steeds vanuit een andere leerling.

Omdat elk hoofdstuk vanuit iemand anders wordt verteld.

E: Het verhaal heeft een open einde, je kan er nog een vervolg overschrijven dit keer over hoe het 10 jaar later verder ging met Daphne en Agnes.

 

5: Leeservaringen

 

Het onderwerp van het verhaal spreekt mij wel aan, omdat het over pesten gaat en daar kunnen mooie verhalen over geschreven worden.

Het verhaal heeft mij nieuwe kanten van het onderwerp laten zien, want dat je iemand zo van school kan pesten vind ik wel heel erg.

Ik ben wel aan het denken gezet door dit verhaal omdat het eigenlijk niet kan dat je iemand zo erg pest.

Ik verwachtte van te voren wel iets anders van het verhaal, ik wist dat het over leerlingen ging maar het verhaal liep niet echt door hoe ik verwacht had.

Ik ben niet anders tegen het onderwerp aan gaan kijken want voor dat ik dit verhaal las vond ik pesten ook al heel erg.

Het onderwerp wordt niet goed en grondig uitgewerkt het is een beetje oppervlakkig en niet eens alle hoofdstukken gaan over pesten.

Het onderwerp is verrassend uitgewerkt omdat het in de meeste verhalen veel voorspelbare is.

Ik vind dat het pesten van Pimmetje en Agnes te weinig aandacht heeft gekregen in dit boek terwijl het er eigenlijk wel over zou moeten gaan.

Ik heb ook wel is een ander verhaal over pesten gelezen voor mijn eerste fictiedossier maar die vorm van pesten was wel wat erger.

 

Het verhaal bevat voldoende gebeurtenissen want elk hoofdstuk is er weer iets anders belangrijk.

Het verhaal valt af en toe stil omdat er hoofdstukken tussen zitten waar niet zoveel is gebeurd.

In dit verhaal gaat het, het meest om de gebeurtenissen de gevoelens en gedachtes krijg je op het eind van het boek pas te weten.

De gebeurtenis dat Daphne aan de noodrem trok en Agnes de schuld gaf vond ik wel erg.

De gebeurtenissen zijn wel geloofwaardig omdat het in het echt ook zo wel zou kunnen gebeuren.

Herkenbaar zijn de gebeurtenissen niet, maar wel voorspelbaar als je het begin van een hoofdstuk hebt gelezen weet je zowat de rest ook wel.

Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt als wat in dit verhaal verteld is.

In dit verhaal staan ook geen gebeurtenissen die ik graag wil mee maken want dat gepest vind ik gewoon erg.

 

Ik kan me niet goed verplaatsen in de problemen van de hoofdpersoon omdat ik gelukkig niet weet hoe zij zich kunnen voelen.

Er zijn meerdere hoofdpersonen in dit verhaal en niet een is echt een held.

Van bijvoorbeeld Agnes snap ik haar ideeën wel, als je zo erg wordt gepest zou ik ook naar een andere school gaan.

Geen personage heeft invloed op me gemaakt ik zou geen dingen anders doen, want aan pesten zou ik toch al niet aan beginnen.

Je komt niet echt genoeg van de personages te weten om ze echt te snappen alleen op het eind van het boek staat wel hoe Agnes zich steeds voelde maar het is jammer dat je dat er tussen niet kon lezen.

De personages veranderen wel erg door wat ze mee hebben gemaakt.

Agnes werd altijd gepest tien jaar later stond ze met haar kinderen Daphne belachelijk te maken, ze heeft haar goed terug gepakt.

Ik vind de beslissing van pesten vreemd ik snap niet waarom je dat zou doen.

 

Ik vind niet dat de gebeurtenissen logisch op elkaar volgen want als je er net een snapt gaat het verhaal al weer over in een ander hoofdstuk.

Het verhaal is niet spannend gemaakt door de opbouw omdat het steeds stopte als het spannend wordt.

Het verhaal heeft een ingewikkelde opbouw omdat elk hoofdstuk over een andere leerling uit de klas ging.

Het verhaal bevatte geen tijdsprongen of terugblikken.

Het verhaal heeft wel een goed slot omdat het tien jaar later is en laat zien hoe Agnes en Daphne nu leven.

 

Lastig omdat het niet een verhaal is die steeds door gaat, maar eigenlijk elk hoofdstuk een ander verhaal is omdat het om een andere persoon gaat.

De zinnen zijn wel makkelijk te lezen en het boek bevat geen moeilijke woorden.

Het verhaal heeft niet veel beschrijvingen, alles is wel duidelijk.

Ook zitten er geen dialogen in het verhaal dit leest wel prettig.

 

 

6: Verwerkingsopdracht

 

Stel je voor dat een van de personages tijdens de gebeurtenissen in het verhaal een dagboek bijhoudt. Verplaats je in dit personage en schrijf minstens vier korte stukjes die hij/zij in de loop van het verhaal in zijn/haar dagboek opschrijft.

 

Dagboek van Agnes:

 

1: Het feest van Pimmetje.

 

Pim is jarig geweest en geeft een feest!

Hij heeft de hele klas uitgenodigd. Ik ben wel benieuwd wie er allemaal zou komt, maar ik ga zeker.

Het zou heel erg zijn van de klas als er bijna niemand komt.

Maar ik heb er heel veel zin in en misschien gebeurt er wel wat.

Ik hoop zo dat ik samen met hem kan dansen.

Ik zou het helemaal niet zo erg vinden als er niet zoveel komen dan kan ik alleen zijn met hem.

 

 

2: De dag naar het feest van Pimmetje.

Het feest was erg leuk! Ik heb met Pim gedanst en ik vind hem super leuk.

Jammer dat de rest van de klas dat niet in ziet en hem zo erg pest.

Vandaag op school vond ik wel heel erg, de leraar vroeg waarom bijna de hele klas het huiswerk niet gemaakt had.

Daphne zei snel dat ze gisteravond feest hadden bij Pimmetje thuis.

Maar ze waren er niet eens, toen de leraar het aan Pim vroeg zei hij na lang na te denken ook nog dat het klopte.

Ik vind het zo zielig voor hem!

 

 

3: Daphne.

Daphne is echt een kreng!

Ze doet alles om mij te kwetsen.

Vandaag belde ze mijn huistelefoon en nam mijn vader op.

Ze deed een of ander geil stemmetje na en maakte hem en mij gewoon belachelijk.

Mijn vader wist niet wat hij moest doen hij besloot naar de directeur te gaan.

Ik was heel bang straks zou iedereen me een vader kindje vinden of zo.

Daphne kreeg gelukkig wel een hele erge straf dat heeft ze ook echt verdient want om mijn ouders er bij te betrekken vind ik erg.

Mijn ouders vonden dat ik beter naar een andere school kan gaan.

Ik vind het aan de ene kant jammer maar aan de andere kant niet.

Pim ga ik missen maar de rest van de klas echt niet!

Ik begin binnenkort al.

 

4: De trein.

Ik zat al best lang op mijn nieuwe school en ga dan altijd met dezelfde trein als Daphne en haar vriendinnen.

Ik had haar wel eens gezien maar ik doe niets op hun op uit en ik kijk ze niet aan.

Maar gisteren was het echt te erg.

Ze kwam naar me toe.. eerst deed ze nog wel aardig maar toen trok ze ineens aan de noodrem!?

En ik had het wel door; dat ze mij de schuld ging geven..!

Ik ben snel weg gerend.

Gelukkig is alles goed afgelopen ik kreeg geen straf maar Daphne wel een hele erge.

Een vrouw had alles gezien ik ben haar zo dankbaar.

Maar Daphne! die hoef ik echt nooit meer te zien wat een trut.